De 5de les alweer, jeetje wat gaat dat weer snel. Maar als ik naar het werk van de deelnemers kijk zie ik zo’n enorme vooruitgang in de manier van schilderen! Iedereen wordt wat ‘losser’ en durft meer tijdens het schilderen. Fouten maken bestaat, het zijn leermomenten. Bewaar al je aquarellen, of ze nu goed gelukt zijn, naar je zin of juist niet. Als je na een tijdje terug kijkt op je eerdere werk en wat je tijdens de cursus geleerd hebt aan technieken, kun je de volgende aquarellen maken met de kennis die je hebt opgedaan en de fouten die je destijds hebt gemaakt. Door te oefenen verbeter je steeds meer je techniek en worden je aquarellen steeds beter.

Vanuit de groep was de vraag om deze les te besteden aan een natuuropdracht. Het lesthema voor deze keer was ‘glaceren’, waar we de vorige les al een beetje mee begonnen waren. Om de eerste lessen weer even te herhalen heb ik voor deze les een combinatie gemaakt van alle geleerde aspecten van de afgelopen lessen. Al deze aspecten heb ik in één aquarel samengebracht; De techniek ‘nat in nat’ schilderen, perspectieflijnen en atmosferisch perspectief.

In les vier hebben we het onderwerp glaceren al besproken, toch wilde ik deze techniek nog een keer terug laten komen in deze les. Glaceren betekent een onderschildering maken in een bepaalde kleur. Deze onderschildering laat je eerst volledig drogen, voordat je de kleur aanbrengt die je het onderwerp wil geven. Je brengt meerdere lagen aquarelverf over elkaar waarbij je elke laag eerst laat drogen.

De klaprozen zijn met de glaceertechniek geschilderd. De onderschildering geeft in deze aquarel de vorm en de schaduw waardoor je onderwerp meer levendigheid, diepte en definitie van bijvoorbeeld de bloemblaadjes krijgt.

Als je de glaceertechniek gebruikt, of gewoon niet wilt wachten totdat een gedeelte van je aquarel droog is, is het handig een föhn bij de hand te hebben. Met de föhn kun je gedeeltes van je werk sneller laten drogen waardoor je niet te lang hoeft te wachten voordat je weer verder kunt met je aquarel. Let op dat de föhn niet te warm staat, dit kan effect hebben op je papier.

Nadat de cursisten elkaars werk bewonderd hebben, zat de les er alweer op. Het was weer een bijzonder gezellige les om op terug te kijken.

You cannot copy content of this page

Door deze website te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website staan op "cookies toestaan" om u de best mogelijke ervaring te bieden. Als u deze website blijft gebruiken zonder uw cookie-instellingen te wijzigen, of wanneer u op "Accepteren" klikt, stemt u hiermee in.

Sluiten